Turun alueella kehitetään älykkäitä teknologiaratkaisuja merenkulun globaaleihin ongelmiin. Menestyksen avain on vahvassa yhteistyössä.
Miten merenkulusta, vesiväylistä ja satamaoperaatioista saadaan älykkäiden teknologiaratkaisujen ja jaetun datan avulla ympäristöystävällisempiä, turvallisempia ja tehokkaampia?
Näitä kysymyksiä ratkaistaan monessa yrityksessä ja tutkimushankkeessa Turun alueella. ”Turku Business Regionin alueelle on muodostunut mielenkiintoinen ja monitahoinen älykkään merenkulun ekosysteemi,” Turku Science Park Oy:n asiakkuuspäällikkö Vesa Erkkilä summaa.
Yksi tekijä taustalla on brittijätti Rolls-Royce, joka satsasi Turussa toimiessaan paljon autonomiseen merenkulkuun. Iso virstanpylväs oli SVAN-projekti: vuonna 2018 Finferriesin autolautta seilasi täysin autonomisen merimatkan ensimmäisenä maailmassa Rolls-Roycen kehittelemän teknologian avulla.
Samana vuonna yhtiö myi Commercial Marine -yksikkönsä norjalaiselle Kongsbergille, joka operoi Suomen liiketoimiaan nyt nimellä Kongsberg Maritime Finland. Myllerryksessä kylvettiin myös monen uuden, älykkääseen merenkulkuun keskittyvän turkulaisfirman siemenet.
Osaamispohjaa teknologiayrityksille
Vahva osaamispohja onkin keskeinen syy, miksi Rolls-Roycella aikaisemmin työskennelleet teknologiayrittäjät Karno Tenovuo ja Juha Rokka haluavat toimia Turussa.
Tenovuo luotsaa älykkääseen satamalogistiikkaan keskittynyttä Awake.AI:ta. Rokan johtama Groke Technologies keskittyy älykkäisiin navigointijärjestelmiin. Heistä sekä Rolls-Roycella että Nokialla on ollut iso rooli siinä, että Lounais-Suomessa on paljon korkean teknologian osaamista.
”Meillä on ihmisiä, joilla on pitkä kokemus kommunikaatioteknologioista ja laivojen autonomiasta. Nyt hyödynnämme tätä osaamista uudella alueella, joka liittyy satamiin ja logistiikkaan,” Tenovuo summaa.
”On hienoa nähdä, että tänne on syntynyt Rolls-Roycen pohjalta paljon hyvää, ja osaamista on pystytty ylläpitämään ja kasvattamaan. Meillä on myös paljon työntekijöitä, joille meriala on uusi,” Rokka sanoo.
Vaikka Groke Technologiesin ja Awake.AI:n markkinat ovat maailmalla, yritysten sijainnilla on merkitystä. Tenovuon mukaan datan avoimuus on yksi Suomen kilpailuvalteista.
”Suomessa ja Itämeren alueella on maailman parhaat datalähteet logistiikassa. Täällä on hyvät lähtökohdat meidän liiketoimintamme kehittämiseen.”
Rokan mukaan merialan teknologiayrityksen on hyvä olla alueella, jossa on vahva ja tunnettu meriteollisuus sekä sidosryhmät, joiden kanssa on helppoa tehdä yhteistyötä. Myös Business Finland on kummallekin yritykselle tärkeä kumppani.
”Jotta ulkomaista investointirahaa saadaan Suomeen, tarvitaan myös valtion tukea. Yhteistyö on ollut yksinkertaista, ja byrokratiaa ei ole ollut liikaa,” Rokka sanoo.
Korkeakoulut mukana kehityksessä
Turun korkeakoulut tukevat osaltaan alueen älykkään merenkulun ekosysteemiä. Osaamista löytyy eri näkökulmista Ammattikorkeakoulu Noviasta, Turun ammattikorkeakoulusta, Åbo Akademista ja Turun yliopistosta.
Tutkimusvastaava Jarkko Paavolan mukaan Turun ammattikorkeakoulun digitalisaatio-osaamista on viime vuosina valjastettu nimenomaan merialan tarpeisiin. Myös SVAN-projektin laitteet ovat käytettävissä Turun AMK:n laboratoriossa. ”Rolls-Royce investoi aikoinaan hankkeeseen todella paljon, ja sitä infraa olemme saaneet Kongsbergiltä tutkimuskäyttöön.”
Paavolan mukaan älykkään merenkulun tutkimushankkeissa on mukana useita tutkimusryhmiä ja alueen yrityksiä. Hankkeiden kokonaisbudjetti on noin kolme miljoonaa euroa vuosille 2020–2023.
Myös Ammattikorkeakoulu Noviassa tapahtuu paljon. Novia perusti Turkuun viime vuonna teemaan keskittyvän tutkimusyksikön (FIPS2@Novia) yhdessä saksalaisen Fraunhofer CML:n kanssa.
Tutkimusjohtaja Mirva Salokorven mukaan yksikössä yhdistyvät Fraunhofer CML:n teknologiaosaaminen ja Novian merenkulun kokemus. Yksikkö keskittyy soveltavaan tutkimukseen.
”Tutkimme, kehitämme ja testaamme uusia teknologiatuotteita ja -ratkaisuja ketterästi ja suoraan yritysten tarpeisiin,” hän summaa.
Yhteistyön voimalla menestykseen
Turun alueella uskotaan yhteistyöhön. Novian Mirva Salokorven mukaan alueen yritykset ja korkeakoulut pystyvät yhdessä kehittämään kunnianhimoisia älykkäitä ratkaisuja moniin tarpeisiin, liittyvät ne sitten laivojen älykkääseen operointiin, laivojen etäoperointiin, autonomisiin järjestelmiin tai älykkäisiin satamiin.
”Ja saman pöydän ääreen saadaan nopeasti useat eri toimijat yrityksistä ja korkeakouluista viranomaisiin,” Turku Science Park Oy:n Erkkilä sanoo.
”Se luo edellytykset hyvälle toimintaympäristölle, kun eri tahot tukevat toisiaan. On meille tärkeää, että merialaa ymmärretään myös yritysmaailman ulkopuolella,” Groke Technologiesin Rokka sanoo.
Turun kaupungin elinvoimajohtajan Niko Kyynäräisen mielestä on hienoa, että alueen valtavat mahdollisuudet älykkäässä merenkulussa tunnistetaan myös valtakunnallisesti. Hän heittää esimerkkinä Business Finlandin rahoitukset, jotka tähtäävät alueen yhteistyöverkostojen vahvistamiseen.
Tänä keväänä Meyer Turku valittiin veturiyritykseksi kehittämään yhdessä yhteistyöverkostonsa kanssa hiilineutraaleja teknologiaratkaisuja risteilyaluksiin. Vuonna 2019 Awake.AI valittiin kasvumoottoriyritykseksi rakentamaan miljardiluokan kumppanuusverkostoa omalla alallaan.
”Ja jotta alueen yritykset pystyvät kehittymään ja kasvamaan globaaleille markkinoille, tarvitaan osaajia. Kaupunki tulee tekemään kaikkensa, että osaajapohjan rakentamisessa ja osaajien houkuttelussa onnistutaan,” Kyynäräinen sanoo.
Teksti: Turun Kaupunki/ Heidi Pelander