Nelijalkainen koiramainen robotti tepastelee luokan edessä samalla kun professori kuvailee, minkälaisista antureista, liikuttimista ja moottoreista robotti koostuu. Niiden ohjelmointiin liittyy perusjuttuja, kuten pystyssä pysymistä tai raajojen liikuttelua, mutta tietenkin kaikki muu mitä liikkuvan laitteen voi kuvitella tekevän. Turun yliopiston konetekniikan apulaisprofessori Wallace Moreira Bessa pahoittelee, ettei uuden tiedekunnan kaikkia robotteja olla vielä ehditty edes purkaa laatikoistaan.
Teknologiakampus Turun DemoDay-tapahtuma esittelee lukion ensimmäisen vuoden oppilaille robotiikkaa, laivasimulaattoreita, terveysteknologiaa, alkalipariston rakentamista ja monta muuta eri alaa, mitä Turun korkeakouluissa voi opiskella.
Professori aloittaa perusjutuista. Erilaisia robotteja ovat lentävät dronet, koiramainen MiniSpot, kaksijalkainen Atlas, kotitalouksista tuttu robotti-imuri, iso käsivarrelta näyttävä teollisuusrobotti, robottiruohonleikkuri tai vaikkapa vedenalainen robotti, joka korjaa öljynporauslauttojen syvimpiä osia.
Åbo Akademin akatemialehtori Maristiina Nurmi kertoo DemoDayn idean synnystä: ”Tyttäreni on lukiolainen. Hänen kanssaan keskustellessa totesimme, että toisen ja kolmannen luokan oppilaille on kaikenlaisia tutustumisia oppilaitoksiin, mutta ensimmäisen luokan oppilaille ei ole vastaavaa. Ensimmäisenä vuonna on vielä mahdollisuus valita esimerkiksi useampia fysiikan tai kemian kursseja ja siksi tämä on ensimmäisen vuoden lukiolaisille suunnattu.”
Professorin esimerkiksi robotin ohjelmoinnista kelpaa niinkin yksinkertainen toiminto, kuin kävely huoneen poikki juomaan vesipullosta. Yksinkertainenkin tehtävä vaatii useita eri liikkeitä. Pitää löytää pullo ympäristöstä, kävellä sen luokse, nostaa se huulille ja juoda. Kaikki palastellaan pieniksi paloiksi ja näin toimii robottien ohjelmointi.
”DemoDay sai alkunsa, kun tapasimme Teknologiakampus Turun tiimoilta korkeakoulujen kesken ja mietimme yhteistyökuvioita ”, Nurmi kertaa DemoDayn alkuaskelia. ”Tapahtuma on suunnattu ensisijaisesti oman alueemme lukiolaisille, ja saimmekin osallistujia monesta eri lukiosta. Nythän on ensimmäinen kerta, kun tämä järjestetään, mutta tapahtuma vaikuttaa onnistuneelta ja osallistujat tyytyväisiltä.”
Robottilaboratorio ei ole ainoa, mihin päästään tutustumaan. Terveysteknologian laboratorio Health Tech Lab esittelee ajatuksen voimalla toimivaa autopeliä. Oppilaan päähän asetetaan muovinen häkkyrä täynnä johtoja ja antureita ja ruudulla auto ajaa pitkin kaupungin katuja. Ainakin jotenkuten. Toisella pisteellä laitetaan päähän lasit, joiden avulla käyttäjän eteen projisoidaan luuranko kaikkine osineen. Anatomiaa on helpompi opiskella mallista, jota voi tarkastella eri suunnista.
Nurmi kertoo DemoDayn jatkosta: ”Lopullinen varmuus onnistumisesta saadaan, kun keräämme palautteet. Niiden perusteella mietitään ensi vuoden tapahtumaa.”
Kiinnostunut puheensorina lukiolaisten kesken viittaa siihen, että laboratorioihin tutustumiset olivat onnistuneita. Vaikkei oma opiskelu veisikään tekniikan opintoihin, on hyvä tietää mihin kaikkeen voi mielenkiintonsa suunnata alueen korkeakouluissa. Tavoitteena on parantaa Turun tekniikan tunnettavuutta ja lisätä nuorten kiinnostusta tekniikan alalle. Tässä varmasti onnistuttiin jo ensimmäisellä kerralla.
Lisätiedot ja haastattelut, Maristiina Nurmi; mari.nurmi@abo.fi